Kilka słów o firmie
Kontakt
Dyplomy i wyróżnienia
Certyfikaty
Wyślij swoją opinię
Zasady przetwarzania danych osobowych
Klauzula informacyjna (RODO)

Wiadomości
Nowoczesne metody rehabilitacji

Prawa pacjenta
Obowiązki pacjenta

PORADNIE LEKARSKIE
USŁUGI PIELĘGNIARSKIE
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA LEKARSKA
DIAGNOSTYKA - BADANIA
MEDYCYNA PRACY
REHABILITACJA
ĆWICZENIA GRUPOWE

Zobacz najnowsze ...

Przydatne adresy









?>

Świąteczne przejedzenie



Zbliżający się okres Świat Wielkanocnych nie sprzyja naszemu organizmowi, szczególnie gdy nie będziemy jedli z głową i z rozsądkiem.

Pomimo wszystkich pokus, które będą czekały na nas za kilka dni, powinniśmy się postarać, aby Święta Wielkanocne przeżyć bez dodatkowych kilogramów, ale również w dobrym nastroju i bez efektów ubocznych wynikających z przejedzenia.

1. Uczucie ciężkości - nasze polskie świąteczne dania nie należą do lekkostrawnych, dlatego w tym okresie przeciążona jest przede wszystkim trzustka i wątroba. Przejedzenie może przyczyniać się do nieprzyjemnych bólów w prawym boku, czyli do tzw. kolki. Należy temu zapobiec i zamiast objadać się wszystkimi pysznościami, należy jeść mniejsze porcje, powoli, delektując się nimi, co pozwoli na dokładniejsze strawienie. Należy również zadbać o ilość wypijanej kawy, mocnej czarnej herbaty i alkoholu, które mogą wpłynąć na pogłębienie ból. Jednak gdy przesadzimy z jedzeniem i objawy przejedzenia są dokuczliwe, nie mijają, warto zastosować kilkugodzinną głodówkę, która pozwoli układowi pokarmowemu "odpocząć". W przypadku nudności i biegunki dobrze jest wypić sok z czarnych jagód albo herbatę ziołową - na przykład rumianek albo miętę. Starajmy się też pić dużo wody mineralnej i zjedzmy jogurt. Na rozkurczenie bolącego brzucha korzystnie zadziała też gorąca kąpiel. W ostateczności możemy sięgnąć po dostępne bez recepty leki żółciopędne, na przykład popularny Raphacholin, Sylimarol, Ulgi.

2. Zgaga - nieprzyjemne uczucie pieczenia i palenia w przełyku, szczególnie nasilające się po spożyciu obfitych posiłków, Pomocne bedą leki dostępne bez recepty: Ulgamax, Rennie, Bioprazol Bio czy Controloc Control, jednak lepiej uniknąć takiej sytuacji jedząc mniejsze porcje.

3. Skoki ciśnienia - posiłek zbyt duży i ciężki powoduje wydzielanie norepinefryny, która gwałtownie podnosi ciśnienie tętnicze krwi, powinniśmy jeść często(co 3godz.), ale małe porcje.

4. Senność - za aktywność organizmu i utrzymywanie go w stanie gotowości odpowiedzialne są komórki mózgowe, po obfitym posiłku wyłączają się, dlatego czujemy się senni i zaczynamy ziewać. Najlepsza byłaby drzemka, ale wówczas ułatwimy spożytym kaloriom zagnieździć się w naszym organizmie i wytworzyć tzw. boczki, dlatego wówczas warto pójść na długi spacer, rower lub przynajmniej wyprowadzić psa.

Na pewno wszystkie te dolegliwości nie wystąpią jeśli nie będziecie siedzieć przez kilka godzin przy stole zajadając świąteczne potrawy.
Ruszajcie się, idźcie na spacer, pokażcie młodszej części rodziny, że Świąt nie spędzamy tylko przy stole, TV czy przy komputerze. Pokażmy dzieciom nadchodzącą wiosnę, rozwijającą się do życia florę i faunę. Ruch to zdrowie i należy o tym pamiętać nawet podczas świąt.

Elżbieta Sobolewska