Kilka słów o firmie
Kontakt
Dyplomy i wyróżnienia
Certyfikaty
Wyślij swoją opinię
Zasady przetwarzania danych osobowych
Klauzula informacyjna (RODO)

Wiadomości
Nowoczesne metody rehabilitacji

Prawa pacjenta
Obowiązki pacjenta

PORADNIE LEKARSKIE
USŁUGI PIELĘGNIARSKIE
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA LEKARSKA
DIAGNOSTYKA - BADANIA
MEDYCYNA PRACY
REHABILITACJA
ĆWICZENIA GRUPOWE

Zobacz najnowsze ...

Przydatne adresy









?>

Żyć zdrowo każdego dnia



Styl życia to jeden z najistotniejszych czynników wpływających na nasze zdrowie. Mamy na niego wpływ aż w 50%. Oznacza to, że nikt inny jak my sami w ogromnej mierze odpowiadamy za to czy będziemy cieszyć się długim i szczęśliwym życiem czy też zupełnie odwrotnie. Na styl życia składa się wiele czynników, a należą do nich m.in.: właściwy sposób odżywania, kontrola masy ciała oraz aktywność ruchowa.

ZNACZENIE AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ

Tempo współczesnego życia i dążenie do osiągnięcia sukcesu sprawia, że zapominamy o zdrowiu. Nie mamy czasu na aktywność fizyczną poza pracą, gdyż wolimy poleżeć przed telewizorem czy poczytać książkę i po prostu odpocząć. Niestety, brak aktywności ruchowej odbija się negatywnie na naszym samopoczuciu.

Sport to nie tylko sposób na doskonałą formę wypoczynku, ale również na utrzymanie właściwej masy ciała oraz sprawne funkcjonowanie całego organizmu. Badania dowiodły, że ćwiczenia fizyczne zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej serca, raka okrężnicy, osteoporozy i udaru. Stwierdzono także silny związek pomiędzy stopniem sprawności fizycznej i wskaźnikiem zgonów z różnych przyczyn, zwłaszcza z powodu chorób sercowo-naczyniowych i raka. Ćwiczenia fizyczne pomagają także w leczeniu cukrzycy, otyłości i depresji. Dlatego tak ważne jest znalezienie czasu na ruch. Wystarczy poświęcić na niego 30 minut, 3 razy w tygodniu. Istnieje wiele form aktywności wśród, których każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jedni wybiorą spacer, nordic walking czy pływanie, inni potrzebujący większej aktywności - rower, rolki lub jazdę konną. Przy odrobinie chęci każdy z nas znajdzie coś dla siebie i rodziny, aby lepiej i zdrowiej spędzać czas wolny.

WŁAŚCIWY SPOSÓB ODŻYWIANIA

Racjonalne odżywianie człowieka jest w każdym okresie życia warunkiem utrzymania prawidłowego stanu zdrowia. Zapobiega ono występowaniu chorób, w których niewłaściwa ilość i skład pożywienia są podstawową przyczyną zaburzeń.

Bagatelizowanie skutków niewłaściwych zachowań żywieniowych jest niezwykle niebezpieczne, ponieważ w konsekwencji może prowadzić do otyłości, anoreksji i bulimii. Coraz częściej spotykane jest też zachowanie przeciwstawne tzw. ortoreksja - definiowana jako maniakalna obsesja na punkcie zdrowego żywienia.

Rodzi się więc wiele pytań. Jak we współczesnym świecie zachować równowagę? Co jeść a czego unikać? Należy zacząć od przykładania większej uwagi do ilości posiłków oraz odstępów pomiędzy nimi.

Ideałem było by spożywanie od 4 do 5 posiłków dziennie w odstępach od 2 do 3h. Cały ten zabieg ma na celu utrzymanie sytości i zapewnienie lepszego metabolizmu.



Bardzo ważne jest aby nie rezygnować z pierwszego śniadania, co niestety bardzo często robimy. Skutkiem tego jest poranne rozdrażnienie i trudności z koncentracją, a później tzw. wilczy głód, przez co jemy coś, nieodpowiedniego i w zbyt dużej ilości. Nasz organizm w takiej sytuacji będzie potrzebował czegoś kalorycznego, dostarczającego dużą ilość węglowodanów prostych. W konsekwencji zamiast pożywnej kanapki z wędliną i warzywami sięgniemy po coś słodkiego jak np. ciastko. Zaspokoi nas to jednak tylko na chwilę.



Zjadanie tzw. pustych kalorii powoduje że systematycznie przybieramy na wadze i trudniej nam zeszczupleć. Dzień zaczynajmy od pełnowartościowego śniadania, składającego się np. z chleba razowego, wędliny, sera i warzyw lub zupy mlecznej czy jajecznicy. Kolejne posiłki starajmy się spożywać w odpowiednich odstępach, pamiętając że drugie śniadanie i podwieczorek powinny być przekąskami, możemy zjeść wtedy np. warzywo, owoc lub jogurt.
Jeżeli chodzi o ostatni posiłek czyli kolację, najlepiej jest spożywać ją na 2-3h, dbając o to aby była lekkostrawna i niezbyt obfita. Kolejnym krokiem ku lepszemu odżywianiu powinna być rezygnacja lub chociażby ograniczenie do minimum potraw typu fast food (pizza, hamburgery, hot dogi) oraz słodyczy. Następnym krokiem powinna być dbałość o wypijanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia oraz dobór właściwych produktów i odpowiednie ich przygotowywanie. Powinniśmy wypijać ok. 1,5-2 l płynów dziennie, najlepiej wody lub niesłodzonej herbaty. Jeżeli mamy problemy z nadwagą musimy uważać na soki, które są bardzo mocno dosładzane oraz słodkie napoje gazowane. Zarówno jedne jak i drugie znacznie utrudniają utrzymanie właściwej masy ciała. Odpowiedni sposób przyrządzania potraw to: grill, opiekanie na ruszcie, gotowanie na parze, pieczenie w piekarniku, gotowanie, duszenie, przyrządzanie w sosie własnym lub w papilotach.



W doborze odpowiednich produktów i potraw przydatna będzie piramida zdrowego żywienia, która w jasny sposób określa co i w jakich ilościach powinniśmy spożywać w ciągu dnia. Podstawę powinny stanowić produkty zbożowe z pełnego przemiału bogate w błonnik pokarmowy takie jak: pieczywo razowe, kasza, ryż długoziarnisty itp. Powinniśmy spożywać ok. 4-5 porcji warzyw i owoców dziennie. To zapewni nam odpowiednią podaż składników mineralnych i witamin. Rośliny strączkowe oraz jaja, drób i ryby to najlepsze źródło białka w diecie, które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz zapewnia uczucie sytości na dłużej. Uzupełnienie diety stanowić powinny produkty mleczne bogate w wapń i witaminy z grupy B. Natomiast w najmniejszych ilościach spożywać powinniśmy czerwone mięso i słodycze.



Pamiętajmy, że zdrowie mamy tylko jedno i aby cieszyć się nim jak najdłużej sami musimy o nie zadbać. Zatem niech każdego dnia towarzyszy nam ruch i właściwa dieta, które pozwolą nie tylko na utrzymanie zdrowia, ale także poprawią samopoczucie i pozwolą zachować zgrabną sylwetkę.



mgr Karolina Fujarska

specjalista promocji zdrowia

dietetyk i psychodietetyk